0774448022

service@askaria.co.il

וועדת חקירה ממלכתית לאסון מירון

אסון הר מירון הינו אחד מהאסונות האזרחיים המשמעותיים והכבדים בישראל, כאשר רוב הנפגעים היו בני הקהילה החרדית במהלכו, עקב מעיכה וחנק שנגרמו מדוחק, נספו 45 גברים וילדים, ונפצעו 102 בני אדם. בעקבות האסון הכריזה ממשלת ישראל על יום אבל לאומי. לאחר האסון עלתה דרישה על ידי שרים, חברי כנסת, אנשי ציבור וקרובי משפחה של הנספים להקמת וועדת חקירה ממלכתית שתחקור את המחדלים שהובילו לאסון. בדיון שהתקיים בוועדה המסדרת ב24/05/21 חברי הכנסת החרדים הצביעו נגד הקמת וועדת חקירה ממלכתית. בימים אלו, ערב הקמת ממשלת בנט-לפיד, מפלגת כחול-לבן בראשון בני גנץ העלתה על סדר היום את הקמת וועדת החקירה הממלכתית כחלק מההסכם הקואליציוני המתגבש. ב16 במאי 2021 התרחש אסון נוסף, גם הוא בחברה החרדית, בבית כנסת של חסידות 'קרלין סטולין' בגבעת זאב. באסון נהרגו שני אנשים, וכ-220 נפצעו כתוצאה מקריסת טריבונה בבית הכנסת.

על הסקר

בעקבות אירועים אלו, חברת אסקריא המתמחה במחקרי עומק במגזר החרדי יצאה לסקר שמטרתו לבחון את דעת הקהל החרדית אודות נושאים הקשורים באסון כגון: הטלת האחריות, הקמת וועדת חקירה ממלכתית, דעת קהל לגבי פעילות חברי הכנסת החרדים ונושאים נוספים העוסקים בבטיחות אירועים המוניים במגזר. סקר זה נערך כחלק מסדרת מחקרים חברתיים ש'אסקריא' עורכת בקרב המגזר החרדי. 

הסקר נערך בין התאריכים 23-31/05/2021 בקרב 900 משיבים ומשיבות המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה החרדית מבחינת יישובים, זרמים, גילאים ומגדר. הדגימה התבצעה באופן משולב: דגימה טלפונית ואינטרנטית על מנת להקיף את כלל האוכלוסייה החרדית. טעות הדגימה עומדת על 3.25%.

ממצאים עיקריים

  •  מהמגזר החרדי תומכים בהקמת וועדת חקירה ממלכתית
  • רוב מוחלט של המשיבים (70%) סבורים כי משטרת ישראל אחראית במידה מלאה או חלקית לאסון מירון
  • 40% מהמשיבים סבורים כי חברי הכנסת חוששים שיתגלו התנהלויות לא תקינות שהובילו למחדל, כמו גם שיתגלה חלקם במחדל שהוביל לאסון.
  • 45% סבורים כי ישנו  זלזול בשמירה על אמצעי הבטיחות באירועים המוניים במגזר החרדי.

         57% תומכים בכך שמתחם קבר הרשב"י יועבר לאחריות המדינה וינוהל על ידה כפי שמנוהל            כיום הכותל.

ראשית, נשאלו המשיבים "האם הייתה לכן היכרות עם אחד מההרוגים באסון מירון?", הממצאים מראים כי ל-11% מהמשיבים הייתה היכרות אישית עם אחד מההרוגים, ל- 34% הייתה היכרות  עם משפחת ההרוג, ול- 51% לא הייתה היכרות עם אחד מהנספים באסון. 

כצפוי, בקרב הזרם החסידי ישנה היכרות רבה יותר עם הנספים באסון, 16%  מהמשיבים המשויכים לזרם החסידי דיווחו כי הכירו אישית את אחד ההרוגים באסון,  ו-44% הכירו את המשפחה של אחד ההרוגים באסון.

האם היתה לכם הכרות אישית עם אחד מהרוגי מירון?

האם אתה תומך או מתנגד להקמת לוועדת חקירה ממלכתית שתחקור את אסון מירון?

54% מהמשיבים החרדים תומכים בהקמת וועדת חקירה ממלכתית לעומת 20% בלבד שמתנגדים לכך ול- 28% אין דעה בנושא. יש לציין שסקר זה נערך לאחר שהתפרסמה התנגדות הח"כים החרדים להקמת וועדת החקירה ויתכן שלפני כן שיעור התמיכה היה גבוה יותר.

"מי לדעתך אשם במידה מלאה או חלקית באסון הר מירון?"

רוב מוחלט של המשיבים (70%) סבורים כי משטרת ישראל אחראית במידה מלאה או חלקית לאסון מירון. 35% סבורים כי מנכ"ל המקומות הקדושים, יוסף שווינגר נושא באחריות זו, 23% סבורים כי האשמה הינה של חברי הכנסת החרדים, שיעור דומה (23%) סבור כי השר לביטחון פנים, אמיר אוחנה נושא באשמה, ומקומם של השרים דרעי (פנים) ואביטן (שירותי דת) באשמה עומד על 18% ו-17% בהתאמה. 

ראוי לציין שרמת האמון של הציבור החרדי במשטרה נמוכה מזה שנים וירדה לשפל חסר תקדים בתקופת הקורונה, כך למשל בסקר שערכנו בתקופת הקורונה נמצא כי רמת האמון במשטרה עומד על 12% בלבד.

כאשר בוחנים את שיעור התמיכה בוועדת חקירה ממלכתית על פי ייחוס האחריות לאסון, עולה כי בקרב אלו שמייחסים את האחריות לחברי הכנסת החרדים 81% תומכים בוועדת חקירה זו, שיעור דומה נמצא (76%) בקרב המייחסים את האחריות למנכ"ל המקומות הקדושים – יוסף שווינגר. לעומת זאת, בקרב המייחסים את האחריות למשטרת ישראל, רק 55% תומכים בוועדת חקירה ממלכתית. 

ניתן לשער כי אלו המייחסים את האחריות לחברי הכנסת החרדים, מניחים כי רק וועדת חקירה ממלכתית תוכל לחקור זאת באופן אובייקטיבי.   

חברי הכנסת החרדים הביעו התנגדות להקמת וועדת חקירה ממלכתית. מה לדעתך הסיבה לכך?

45% מהמשיבים סבורים כי סיבת ההתנגדות לוועדת חקירה ממלכתית נובעת מחשש שוועדה זו תשמש ככלי לניגוח פוליטי בלבד, 40% מהמשיבים סבורים כי חברי הכנסת חוששים שיתגלו התנהלויות לא תקינות שהובילו למחדל, כמו גם שיתגלה חלקם במחדל שהוביל לאסון, ואילו 21% סבורים שההתנגדות נובעת מהעובדה שייקח זמן רק מידי עד שוועדת חקירה תגיע למסקנות.

המשיבים נשאלו: מה דעתך על השמירה על אמצעי הבטיחות באירועים המוניים בציבור החרדי?

7% מהמשיבים סבורים כי קיימת הקפדה גבוהה על אמצעי הבטיחות באירועים המוניים בציבור החרדי, 48% השיבו כי ישנה הקפדה על אמצעי הבטיחות, לעומתם 32% סבורים כי קיים זלזול בנוגע לאמצעי הבטיחות, ו-13% השיבו כי ישנו זלזול גבוה בשמירה על אמצעי הבטיחות באירועים המוניים המתקיימים במגזר.

 סקר זה נערך לאחר אסונות שאירעו במירון ובחסידות קרלין, אסונות הקשורים בקשר ישיר לאי הקפדה על אמצעי הבטיחות הנדרשים.

התפלגות התשובות לפי זרם המשיב:

כאשר בוחנים את התפלגות התשובות על פי הזרמים במגזר, ניתן לראות כי בזרם החסידי בו נערכים אירועים המוניים בשיעור גבוה יחסית לזרמים האחרים, שיעור הסבורים כי אמצעי הבטיחות נשמרים עומד על 72%.

האם אתה תומך או מתנגד לכך שמתחם קבר הרשב"י יועבר לאחריות המדינה וינוהל על ידה כפי שמנוהל כיום הכותל?

57% מהמשיבים תומכים בהעברת האחריות על מתחם הרשב"י לידי המדינה, בדומה לכותל המערבי, 26% מתנגדים להצעה זו ול- 17% אין דעה בעניין.

שתף פוסט זה

7 תגובות

  1. לא השארתם אפשרות שהמדינה אשמה שלא העמידה תקציבים ראויים לשיקום האתר, שלדעתי זה כמעט כל הסיפור

      1. הכוונה שזה לא היה דומה, וזה לא מתחיל להיות דומה באירועים שאינם בציבור החרדי, יש כאן קושי כמו עוד הרבה קשיים של החרדים מול מוסדות המדינה והתקשורת שלא מרגישים מחויבים להם.
        ואני כותב זאת עכשיו ערב ל"ג בעומר תשפ"ג שרואים במוחש איך תקציבים זה גרעין הענין, ותחילתו כבר בשנה הקודמת, ואני תוהה לעצמי אם אז כבר היו מנהלים את האירוע חרדים ותחת 'ביבי' אם היו מקבלים חצי מהסכום?
        וגם סכום זה, הוא בבועה למה שהיה מתוקצב אילו לא היה חרדי, הלא למגה אתר שכזה ראוי להקים מגה מבנה בהתאם, אבל אלו עובדות ולא תלונות, כי כך היה וכנראה גם ימשיך.
        מה שאכן לא הצגתם – זה הבג"ץ שמנע בזרועות את שיקום האתר בכך שביטל את הרשות שהמדינה הקימה.
        אנו שמחים לפחות שהשנה נראה שקמו אנשים אחראים ורצינים מתוכינו ופלו ברגישות ונחישות, נאחל להם שזה יהיה תקדים חיובי! (אני ליטאי שכלל לא עולה, אבל זה אירוע רוחני ומגזרי בליגה א')

  2. אלו שענו שמירון יעבור לידי המדינה בדומה לכותל המערבי, הייתי מציע שתעשו היום שוב סקר על השאלה היחידה הזאת, אני בטוח שתוצאות יתהפכו לגמרי, היום אנחנו רואים בבירור מהו מטרת המדינה בכל מה שקשור ליהדות בכלל ולאתרים המזוהים עם החרדים בפרט, מי בדיוק מעוניין ברשב"י רפורמי? בכלל אני בחושב שהרוצים שיעבור לרשות המדינה הינם אנשים שממעטים לבקר במירון.

  3. לגבי הנושא של בטיחות
    אצלי בשיעור בערב אני שומע פתאום את אחר המשתתפים שמתחיל לדבר נגד הסוכות על ברזלים שכולם זה בסכנה,
    אני אישית לא אהבתי: בדקת? שאלת? התעניינת האם יש אישור מהנדס?
    לא חכמה לבא ולהכליל ולהגיד שכולם בסכנה, למשל אצלי במרפסת על ברזלים יש אישור מהנדס עד 4 טון!!!!
    אותו הדבר כשציינתם שרוב הציבור החסידי אוחז שמקפידים על בטיחות לעומת אלו שלא בתוך העניינים אלא רואים מבחוץ וזורקים תגובות ללא כל בירור לפנ"כ

    1. הי פיני
      הממצאים עלו מתוך סקר שביצענו בקרב כלל האוכלוסייה החרדית, אלו הנתונים המוצגים בפוסט זה.
      אכן, כמו בנושאים אחרים גם בנושא הבטיחות ישנן סטיגמות על המגזר החרדי לצערנו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עשוי לענין אותך גם...

Uncategorized

הצבעה ללא זהות

הצבעת הבחירות במגזר החרדי בשנים האחרונות שונה מקודמותיה, נתונים מפתיעים מראים על סיבות לדאגה, על זליגה חדשה, ועל שביעות רצון מהנציגים שנויה במחלוקת. מי תהיה המפלגה הגדולה לאחר יהדות התורה וש"ס? מי המפלגה שאחראית על חלק מהסדקים שנפערו? ומה דעתם של הבוחרים החרדים על גדעון סער לראשות הממשלה?

קרא עוד »
Uncategorized

איך להפסיד שני מיליון שקלים ממחקר שגוי על החברה החרדית?

יהושע הוא שף המתמחה במסעדות בשריות, יש לו באזור המרכז שלוש מסעדות ברמה גבוהה, עם כשרות "עממית" של הרבנות. הוא הבחין שעם ציבור לקוחותיו נמנים הרבה חובשי כיפות, אך לא כיפות שחורות.
מכיון שכל המנות שלו הן ממילא כשרות, הוא החליט להשקיע ולפתוח מסעדה יוקרתית למגזר החרדי, עם כשרות מהודרת ובאזור סמוך לבני ברק. 

קרא עוד »